Wat zijn jouw grootste kantoorergernissen?
09 september 2010
Hoewel het heel leuk en gezellig kan zijn op kantoor, heeft de werkende mens ook genoeg ergernissen. Denk maar aan de ergernissen die er kunnen zijn over bijvoorbeeld de inrichting van de werkomgeving, de leidinggevende of het gedrag van collega's. Iedereen heeft wel zijn irritatiepuntjes. Regus deed onderzoek onder 400 zakenmensen in de Benelux, met het volgende resultaat:
1. Fouten niet toegeven
Collega's die weigeren fouten toe te geven en verantwoordelijkheid te nemen zijn volgens het onderzoek de grootste ergernis op kantoor. Bijna de helft van alle werknemers (46,5 procent) noemde dit als grote ergernis op de werkvloer. Ook collega's die niet willen leren van hun fouten horen hierbij.
2. Deadlines en afspraken
Deadlines en afspraken die niet worden nagekomen is voor 38 procent van de ondervraagden een punt van ergernis.
3. Vieze openbare ruimtes
Vieze openbare ruimtes zoals toiletten zijn een grote ergernis voor veel werknemers. Bijna 36 procent van alle respondenten noemde dit als grote ergernis op de werkplek. Zo wordt het als irritant ervaren als bijvoorbeeld de wc-borstel niet wordt gebruikt of als de keuken er smerig uitziet.
4. Luid telefoneren
Bijna 27 procent van de ondervraagden in het onderzoek vindt het vervelend als collega's luid telefoneren, vooral als het om privégesprekken gaat.
5. Roddels
Roddelen gebeurde al veel op het schoolplein, maar ook op de werkvloer is het een vaak genoemde ergernis. Meer dan een kwart (26,5 procent) van alle kantoormedewerkers vindt schadelijke roddels en het verspreiden van valse geruchten irritant.
6. Stank
Wel 20 procent van de respondenten stoort zich aan vieze luchtjes op kantoor. Vooral sterke lichaamsgeur en stinkend voedsel werden veel genoemd als ergernis.
7. Roken of drinken
Alcohol of roken op kantoor is voor bijna 17 procent van de respondenten een grote ergernis.
8. Clichés
Meer dan 16 procent van de ondervraagde werknemers stoorde zich aan collega's die veel in zakelijke clichés praten of voortdurend monologen houden.
9. Luiheid
Collega's die lui zijn worden niet gewaardeerd op kantoor: 16 procent van de werknemers gaf aan dit als ergernis te zien. In Nederland ergerde maar liefst 28 procent van de respondenten zich hieraan.
10. Laksheid
Op de afsluitende nummer tien in deze lijst staat laksheid. 7 Procent van de respondenten gaf aan zich te ergeren aan collega's die verzuimen op zaken als pennen of wc-papier bij te vullen, of de vuilnisbak niet op tijd te legen.
(bron www.zibb.nl)