Waarom staan we met z'n allen toch elke dag weer in de file?

24 juni 2013

Op 1 januari 2012 telde Nederland ruim 7,7 miljoen personenauto’s. Dat waren er zo’n 2,2 miljoen meer dan in 1994. Dagelijks gaan ongeveer 3,1 miljoen mensen met de auto naar hun werk. Die automobilisten zitten gemiddeld zo’n 20 kilometer achter het stuur voordat ze aan de slag gaan. Dat leverde in 2011 een totale filedruk op van 10
437 738 kilometerminuten.

 

Het begin van de dag

De wekker gaat: het is 5.30 uur, nog 1 keer snoezen, denk ik, maar voordat ik er echt uitkom is het toch weer 06.00 uur. Snel douchen, kleren aanschieten en boterhammen smeren. De thee neem ik in een thermostaatbeker mee de auto in; weer 10 minuten bespaard. Dan hop de auto in en richting Scheveningen – Haven.  De eerste 10 kilometer vanuit Breda rijden nog lekker door, maar daarna begint de ‘ellende’. File bij Dordrecht, file bij Rotterdam, file bij Den Haag. Als ik geluk heb ben ik rond 08.30 uur op kantoor, maar op slechte dagen kan dat zo 09.00 uur worden.

 

Werk-privé balans

Je kunt de krant of het internet niet openen of het gaat om de balans tussen werk – en privé. 40 % van de ondernemers ervaart stress bij het dagelijkse reizen tussen werk en huis. Het Nieuwe Werken, geeft flexibiliteit zodat ook eens thuis kan worden gewerkt of na de files kan worden gereden. Maar wanneer werk je thuis en wanneer werk je op kantoor? En waar ligt de scheidslijn? Zoals in een eerder artikel op newnews.nl al duidelijk maakte wil Minister Schultz van Haegen zelfs 10 miljoen euro investeren om automobiliteit te verminderen en de bedrijfsvoering te verbeteren met onder meer telewerken, elektronisch vergaderen en flexibele werktijden.  Ook het ‘carsharing’ is een groeiend fenomeen, waarbij 45 % van de jonge werknemers tussen de 18 en 39 jaar oud aangeeft het komende decennium hun auto met anderen te willen delen.

 

Mooie initiatieven, en de praktijk?

Voor mij zijn al deze maatregelen mogelijk. Wil ik thuiswerken? Dan kan ik thuiswerken. Wil ik  flexibel werken? Dan kan ik flexibel werken. Zou ik mijn auto kunnen delen met een collega of carpoolen? Ja dat zou kunnen. Maar doe ik dat ook? Om eerlijk te zeggen niet. Natuurlijk werk ik weleens een keertje thuis of ga ik later of juist eerder naar kantoor, maar 90% van mijn werkdagen verlopen toch zoals hierboven geschetst. En waarom? Omdat ik een gewoontedier ben. Ik houd ervan elke dag op dezelfde tijd op te staan, op tijd op kantoor te zijn, mijn collega’s op kantoor te ontmoeten en gezellig met elkaar te lunchen. En als ik dan om 08.00 ben begonnen dan ben ik rond 17.00 / 17.30 toch wel echt op en wil ik gewoon lekker naar huis. En ja dan sta je toch weer in die file! En weet je wat het ergste is? Ik vind het soms wel eens lekker! Natuurlijk ga ik niet voor mijn lol een uur langer over mijn reistijd doen, maar even lekker alleen in de auto, een muziekje erbij of een goed luisterboek, weer even bijgepraat worden over het nieuws van de dag, dan heb ik echt even ‘tijd voor mezelf’. De drukke werkdag even verwerken en thuiskomen met een opgeruimd en leeg hoofd.

 

Al die mooie maatregelen om de files te verminderen zijn goede initiatieven en gaan zeker helpen om de filedruk te verminderen, maar of ik daar echt een positieve bijdrage aan kan leveren? Ik vrees van niet.

 

Hoe ervaar jij dit? Sta je elke dag ook in de file omdat je werkzaamheden dat van je verlangen? Of omdat je zelf de gewoonte hebt aangenomen om op deze tijdstippen te gaan rijden? Laat je reactie hieronder achter.