Timemanagement en de smartphone

08 april 2013

Het gevoel om geleefd te worden kun je aanpakken. Timemanagement is een combinatie van een scala aan vaardigheden, instrumenten en technieken die men in kan zetten om de tijd die nodig is om specifieke taken, projecten en doelen te bereiken onder controle te houden. Plannen, stellen van heldere doelen, delegeren en analyseren van hoeveel tijd je aan een specifieke taak spendeert, aanbrengen van prioriteiten en het organiseren van je werkzaamheden. Door voor jezelf helder te krijgen wat je wil bereiken kun je  doelbewust en doelgericht gaan werken, waardoor je tijd overhoudt!

 

Smartphones en bereikbaar moeten zijn

Het gebruik van smartphones en andere mobiele apparaten blijft maar groeien en ruim de helft van onze mobieltjes is ‘smart’. Smartphones worden naast het bellen vooral gebruikt voor het lezen van binnenkomende berichten, zoals sms, e-mail en Whatsapp, en het delen van ‘status updates’ voor Twitter, Facebook en Linkedin. We zijn permanent online en we kunnen de hele dag door bereikbaar zijn. Hoe voorkom je dat de smartphone de baas wordt over je tijd? Flexibel werken is handig. Maar het gevoel van altijd bereikbaar zijn, kan leiden tot een burn-out. Ze krijgen zelfs een schuldgevoel als ze niet bereikbaar zijn.

 

Steeds meer mensen merken dat ze niet meer zonder hun smartphone kunnen. Ze vinden dat ze te vaak hun mail checken en dat ze niet goed kunnen focussen. Ze piekeren veel en kunnen hun hoofd niet stil zetten. En als ze hun telefoon uitzetten worden ze geplaagd door een schuldgevoel, een gevoel van controleverlies dat pas oplost als ze weer online zijn. Dat is niet alleen maar een druk die ze zichzelf opleggen. Continue bereikbaar zijn wordt  steeds meer de norm. Werknemers hoeven lekker flexibel niet meer allemaal op dezelfde uren te werken, maar dat geeft ze in de praktijk het gevoel dat ze voortaan altijd beschikbaar moeten zijn voor hun werk.

 

Het voorkomen van een burn-out

Hoe voorkom je de burn-out door je smartphone?

  1. Minstens twee keer per week de smartphone uitzetten en leuke dingen doen.
  2. Onder het eten je smartphone  weg leggen en genieten van het eten.
  3. Op vastetijden per dag je mail checken.
  4. Weekendjes weg te plannen en de smartphone thuis te laten
  5. Je niet onder druk te laten zetten door vermeende verwachtingen van je leidinggevende of je collega, maar deze bespreekbaar te maken en erover te onderhandelen.
  6. Er in je werk een gezamenlijk proves van te maken om meer productief te zijn zonder altijd bereikbaar.

 

De cursus timemanagement heb ik met veel plezier gevolgd. In de praktijk merk ik dat het lastig blijft om de tijd goed in te delen en mijn smartphone aan de kant te leggen. Hoe werkt dit bij jou? heb je ook moeite om je smartphone weg te leggen of juist niet? Deel je handige tips in de reacties hieronder.