P.A. for a day, facilitair in het betaald voetbal

16 juni 2013

Een dag uit het werkveld van Rico Salomons, Facilitair Manager bij Stadion Feijenoord te Rotterdam en verantwoordelijk voor het ‘heilige gras’. Rico Salomons is  sinds 1995 werkzaam binnen Stadion Feijenoord, Rotterdam (ook wel ‘De Kuip’ genoemd). Als Facilitair Manager in deze bijzondere werkomgeving heeft hij een breed scala aan taken en verantwoordelijkheden. Zo valt het dagelijkse onderhoud van het stadion in zijn takenpakket, maar is hij ook verantwoordelijk voor de  contractonderhandelingen en aansturing van het schoonmaakbedrijf en andere leveranciers. Wat zijn werk zo bijzonder maakt is dat hij naast de meestal veel voorkomende en ‘standaard’ facilitaire werkzaamheden, ook verantwoordelijk is voor ‘het heilige gras’. Iets waar De Kuip bekend om staat!

 

‘Het heilige gras’
Het onderhoud van de grasmat is een klus apart. Hier is geen opleiding voor te volgen en de kennis die is opgedaan komt vooral uit boeken, uitproberen en praten met mensen die simpelweg veel verstand hebben van een prefecte grasmat. Door onder andere het gebruik van een modern belichtingssysteem, ‘Stadium Grow Lighting’, dat speciaal bedoeld is om het gras gezond te laten groeien en herstellen, gaat de kwaliteit van het gras omhoog. Dit systeem geeft de volledige controle over alle groeifactoren zoals licht, temperatuur, CO2, water, lucht en voeding door middel van assimilatiebelichting. Clubs als PSV, AJAX, FC Twente, FC Barcelona, de Engelse clubs en zelfs het Amerikaanse honkbal maken ook gebruik van dit innovatieve systeem.

Het gras moet tijdens wedstrijddagen in topconditie zijn. Hier wordt fulltime naartoe gewerkt door het veldonderhoudteam. Er moet gemaaid worden en de belijningen, doelen en hoekvlaggen moeten geplaatst worden. In de rust tijdens de wedstrijd, gaan drie man het veld op om de schade die is aangericht zoveel mogelijk dicht te drukken met gereedschap. De grasmat wordt in de zomer ongeveer 2x per week gemaaid. Tijdens de warming-up van de wedstrijd wordt gecheckt of de bal goed rolt op het veld. Hieraan is feilloos te zien of de grasmat ook de topconditie heeft. Zo niet, dan zal hier direct  op gestuurd worden voor de eerst volgende thuiswedstrijd.

Grasverleden:
1937: aanleg van het veld
1995: nieuw veld i.v.m. degeneratie v/h gras na de renovatie in 1994
1998: nieuw veld i.v.m. aanleg van veldverwarming
2004: nieuw veld i.v.m. aanleg Grass Masterveld
2008: nieuw veld (hoge notering in 2009 en 2010 bij top 10 beste grasmatten Europa)
2011: nieuw verbeterd veld

 

De wedstrijd
Op de dag van de wedstrijd is Rico de gehele dag aanwezig. Bij binnenkomst checkt hij het Gebouw Beheer Systeem op storingen, deze zijn er vrijwel nooit. Vervolgens loopt hij een ronde in en om het stadion en checkt hij het stadion zelf, het veld en het Maasgebouw (zalencomplex De Kuip). Op een wedstrijddag als deze komen alle facilitaire aspecten bij elkaar. De voorbereidingen  voor een wedstrijd zijn hierbij het belangrijkste gegeven. Zo moet er gekeken worden naar alle installaties in de regiekamer. Denk hierbij aan het brandmeldpaneel (heeft een directe doorschakeling naar de brandweer),  temperatuurregelaar (zalen, units en kleedkamers), stadionmuziek en stadionspeaker.

 

Er is de gehele dag contact met de wedstrijdverantwoordelijke vanuit Feyenoord, veiligheidsmanager, supporterscoördinator, commandokamer en de productiecoördinator van Eredivisie Live. De kleinere facilitaire meldingen tijdens de wedstrijd, worden gemeld per telefoon in de regiekamer. Hier worden de meldingen bijgehouden en direct uitgezet naar de uitvoerende medewerkers. Men maakt (nog) geen gebruik van een FMIS. Alles wordt bijgehouden in een eigen gemaakt Word-formulier. Zaken die niet direct gemaakt kunnen worden, worden de eerst volgende dag opgepakt.

Tijdens de wedstrijd is er geen mobiel telefoonverkeer mogelijk. Dit heeft te maken met de grote groep mensen in het stadion op het moment van de wedstrijd en de providers die dit niet aan kunnen. Dit heeft behoorlijke gevolgen, men is niet bereikbaar in geval van calamiteiten. Om dit op te kunnen vangen maakt men gebruik van walkietalkies. Deze staan direct in verbinding met de 4 speerpunten tijdens een thuiswedstrijd van Feyenoord, te weten: veiligheidsmanager, facilitair manager, wedstrijdverantwoordelijke Feyenoord en de supporterscoördinator van Feyenoord. In geval van een calamiteit hebben zij een vaste verzamelplaats waar zij snel en direct met elkaar kunnen schakelen, eventueel ook direct met de Politie en de M.E. Gelukkig is dit niet iets wat heel vaak voorkomt.

Wist je dit van De Kuip?

  • Aantal zitplaatsen: 51.117
  • Omtrek stadion: 600 meter
  • Veldverwarming: 36 km slang, +/- 25 cm onder de grasmat
  • Energiekosten: 0,5 miljoen euro per jaar
  • Verlichting: per mast 72 lampen, per lamp 2000 watt
  • Lengte stadion: 197,35 meter
  • Breedte stadion: 161,38 meter
  • Inhoud stadion: 1,5 miljoen m3
  • Facilitair: +/- 10 medewerkers, inclusief veldonderhoudteam
  • Dat de namen ‘Stadion Feijenoord’ en ‘voetbalclub Feyenoord Rotterdam’ zijn? Twee compleet verschillende organisaties, die sinds december 2010 op commercieel niveau zijn samengevoegd i.v.m. plannen voor de bouw van een nieuw stadion in 2016.

 

Het werk als Facilitair Manager in een omgeving als deze is erg bijzonder. Een niet alledaagse facilitaire baan met een hoop extra taken en verantwoordelijkheden. De Kuip is een begrip in Rotterdam en ver daarbuiten. Legendarische Feyenoord-wedstrijden, zinderende cupfinales, onvergetelijke concerten; er is heel wat geschiedenis geschreven in Stadion Feijenoord. Niet voor niets is De Kuip door de UEFA bekroond met een 5-sterren status.

 

Ik heb genoten van deze dag als ‘P.A. for a day’ met Rico Salomons en heb mijn facilitaire zintuigen flink kunnen prikkelen. Bedankt hiervoor!

(Bronnen: www.dekuip.nl  www.sglconcept.com www.feyenoord.nl)