Ouderen als coach binnen de organisatie
15 december 2010
Werkgevers zijn nog niet onverdeeld positief over de inzet van ouderen binnen hun organisatie. De vrees is dat ouderen weinig waarde toevoegen en op termijn steeds meer arbeidskosten met zich meebrengen. Ouderen komen daardoor moeilijker aan een baan. Ze worden tegenwoordig zelfs gemotiveerd om te solliciteren via LinkedIn, met hier en daar een verrassend positief resultaat. Indien werkgevers het potentieel van ouderen willen gebruiken zullen ze moeten leren om de ouderen te leren kennen en iets te zoeken wat echt bij ze past.
Stress door onzekerheid
Oudere medewerkers moeten gerust gesteld worden over de perikelen die zich voordoen door het ouder worden. Door de vergrijzing neemt het aantal 'jonge ouderen' ofwel 55-plussers de komende jaren snel toe. Deze groep heeft last van cognitieve problemen, die zorgen voor veel stress, minder plezier in het werk en het leven en meer gebruik van de gezondheidszorg. Door ouderen te informeren kan stress weggenomen worden. Door ouderen zich nuttig te laten maken binnen organisaties kunnen ze waarde toevoegen.
Waarde toevoegen door ervaring
De waarde die ouderen toe kunnen voegen is voornamelijk gelegen in de ervaring die ze in hun leven hebben opgedaan. Jongere medewerkers zijn misschien meer creatief en innovatief, maar kunnen best eens goed advies gebruiken van een ervaren oudere. Zo kan de oudere werknemer binnen een organisatie een prima team vormen met een jongere medewerker. De ervaring van de oudere en speelsheid van de jongere zorgt voor een goede combinatie.