Kantoortuin draagt niet altijd bij aan productiviteit werknemer

31 maart 2010

Aanleiding tot het invoeren van een open kantoortuin is vaak de wens voor meer openheid en transparantie binnen de organisatie. Medewerkers moeten niet in een hokje geplaatst worden, maar moeten open met elkaar kunnen communiceren. Nu blijkt uit Brits onderzoek dat open kantoortuinen slecht kunnen zijn voor de gezondheid van de medewerker.  Het geluid, de afleiding en weinig privacy zouden leiden tot stress.

 

De vraag met dit soort onderzoek blijft natuurlijk in hoeverre de onderzoekgroep en conclusies representatief zijn voor andere kantoortuinen. Buiten dat zie je tegenwoordig helaas veel organisaties die zonder na te denken bepaalde trends volgen. Credo met de  inrichting van een werkomgeving  is dat het moet passen bij het werk dat uitgevoerd wordt en het soort mens dat in de organisatie verkeert. Kijk dus naar die mensen, luister naar wat ze willen en zoek vervolgens de compromis. Zo kan het bevorderlijk zijn voor het onderlinge contact om een open kantoortuin te creëren, maar is het ook goed om mensen een keuze te geven. Richt dus ook plekken in waar ze zich af kunnen zonderen, met een groep kunnen werken, in stilte kunnen werken, etc. Kopieer niet zomaar een werkplekconcept, pas het toe naar de mens en het soort werk in de organisatie. Daarmee beperk je een groot deel van de negatieve gevolgen. Kun je dit niet alleen, zoek dan een

huisvestingsadviseur die je daarmee helpt.