Hoeveel tijd besteed jij aan social media op je werk?

12 oktober 2010

Je kunt social media op veel verschillende manieren gebruiken. De ene groep gebruikers vindt het vooral heel leuk om contacten met mensen bij te houden. De andere groep mensen gebruikt social media ook voor een groot deel zakelijk. De scheidslijn daartussen vervaagt. Kun je op je werk je hyves-profiel bijwerken of moet je dat eigenlijk in je privétijd doen? Mag je twitteren in je baas zijn tijd, of zou dat eigenlijk niet mogen?

 

Handig gebruik van social media
Je kunt social media immers handig gebruiken voor je werk. Zo kun je met social media makkelijk een netwerk onderhouden. Je kunt anderen makkelijk op de hoogte stellen van waar je mee bezig bent, of makkelijk op de hoogte gehouden worden van ontwikkelingen in je netwerken. Vervolgens kun je daar handig op inspelen. Bovendien kun je vragen uitzetten met behulp van social media. Je kunt aangeven een nieuwe baan te zoeken, een baan beschikbaar te hebben of een inhoudelijke vraag stellen aan je contacten of volgers.

 

Werkgevers en social media
Hoewel social media in veel organisaties (vooral door de werknemers) geïntegreerd is, zijn veel werkgevers nog sceptisch. De directe opbrengst op basis van social media is moeilijk in beeld te brengen. Bepaalde werkgevers neigen ernaar hun werknemers zelfs te controleren. Niet overal wordt dat meer toegestaan... Als werknemer moet je goed opletten wat je zegt over je werk op social media. Je kunt er zomaar door ontslagen worden. Een haat-liefde verhouding tussen de werkgever en social media.

 

Gebruik social media bevorderen
Het credo is misschien gewoon dat je als werkgever niet teveel moet controleren en je werknemers vooral moet onderwijzen in goed gebruik van social media. Het kan immers genoeg positieve gevolgen hebben, zowel voor het netwerk van de werknemer als voor de kennisontwikkeling. Wel moet je zorgen dat mensen niet anoniem raken in hun eigen werkomgeving. Gelukkig kun je daar voor zorgen. Bijvoorbeeld door bij  inrichting van de werkomgeving plaatsen te creëren waar werknemers samen kunnen komen. Zo kun je gebruik maken van social media om kennis van buiten te halen, maar intern ook zorgen voor kennisoverdracht. Het beste van twee werelden.