Het is tijd voor slow innovation, ook binnen de kantoorinrichting

02 november 2010

Innovatie zou je kunnen omschrijven op twee manieren. Enerzijds is er vanuit de consument een behoefte aan bepaalde innovatie. Denk bijvoorbeeld aan de innovatie binnen de gezondheidszorg. Mensen die bepaalde bewegingen vanwege fysieke beperking niet uit kunnen voeren, hebben zorg en hulpmiddelen nodig. De vorm van innovatie die de totstandkoming van dit soort producten mogelijk maakt is de functionele innovatie. Anderzijds is er innovatie voor de korte termijn. Innovatie om jezelf op de schouder te kunnen kloppen en om snel geld te verdienen. Dit soort innovatie leidt vaak tot producten die snel uit de schappen zijn verdwenen.

 

De geschiedenis van het potlood
Laatst verscheen een artikel op molblog met een prachtige uiteenzetting over de innovatie van het potlood. Een langzame ontwikkeling die al honderden jaren gaande is en nog steeds leidt tot hetzelfde soort schrijfgerei dat we nu als potlood kennen. De auteur van het artikel eindigt met: 'Wat mij dit leert is dat wanneer je blijft luisteren naar je klanten, vanuit eigen kracht redeneert, doet waar je in gelooft en fanatiek met het product bezig bent, er altijd ruimte is voor verdere innovatie, hoe perfect je product ook wordt geacht. Zouden er nog marketeers rondlopen die dit geduld en fanatisme kunnen opbrengen? Ik hoop het wel.' En dat is precies het verschil tussen functionele innovatie of innovatie voor eigen gewin.

 

Slow innovation binnen de inrichting van de werkomgeving
Soms is het ook gewoon goed om eens niet te willen innoveren. Ook bij de inrichting van een kantooromgeving zou het fijn zijn als er nu en dan slow innovation toe wordt gepast. Aangejaagd door technische mogelijkheden weten veel organisatie niet wat voor gekkigheden ze uit moeten halen om hip te blijven zijn en aantrekkelijk te blijven voor de jonge werknemer. Jammer genoeg schaadt het vaak wel de werkbaarheid binnen het kantoor. Is de kantoorinnovatie een afgeleide van wat de leverancier biedt, van de marketingszin van de bestuurder, of van de echte wens van de werknemer? Jammer genoeg nog te weinig de laatste, waardoor we nog te vaak een misfit zien tussen werknemer en kantoorinrichting. Bezint eer ge begint, het is tijd voor slow innovation.