HELP! servicedesking met de juiste mensen
14 december 2010
De HELP is een eenmalig tijdschrift dat onder leiding van Youp van 't Hek is gevuld met allerlei columns en anekdotes als het gaat om ervaringen met servicedesks. De aanleiding was de service van T-mobile aan de zoon van Youp. Pas nadat Youp de fouten van T-mobile via Twitter openbaar maakte werd zijn zoon geholpen. Veel reacties volgden van mensen met gelijke ervaringen. Als het gaat om servicedesking kan het zoveel beter, maar hoe?
Met service terug naar groei
Service kan binnen bepaalde branches en organisatie leiden tot groei. Bepaalde consumenten hebben juist meer geld over voor een product waar ze meer service krijgen dan bij een andere producent. Dit soort consumenten houdt er niet van om lang aan de telefoon te zitten om een simpel antwoord te krijgen en gaan voor persoonlijke service en goede hulp in ruil voor een wat duurder product of duurdere dienst.
De focus op snel
De laatste jaren is binnen organisaties teveel een focus gekomen op snel, mean&lean, beheersbaar, meetbaar en met zo min mogelijk kosten. Die opgelegde snelheid zie je ook terug bij de helpdesks van tegenwoordig. Mensen moeten zo snel mogelijk geholpen worden, want tijd is geld. Juist de bedrijven die begrijpen dat voor goede hulp tijd en creativiteit nodig is zullen in de komende tijd excelleren, vooral als het gaat om dienstverleners.
Focus op goede mensen
Het eerste servicecontact met een bedrijf is als de eerste indruk die je als persoon kunt maken. Een eerste indruk is bepalend voor de relatie die je daarna met elkaar opdoet. Om die eerste indruk en het vervolg daarvan goed vorm te geven moet je zorgen voor goede mensen op die plek. En daar gaat het veelal fout. Er wordt binnen veel organisaties bespaard op help- en servicedesks, terwijl het belangrijk is dat daar mensen zitten die goede vragen stellen, helder kunnen antwoorden, zich inleven in de klant en heel belangrijk: het proces kunnen overzien. Mensen die zelf echt nadenken en mensen met niveau die zich verantwoordelijk voelen voor het neerzetten van een goed advies. Alleen op die manier kun je als organisatie écht service verlenen. Zo kan het ook!