Gezocht: Hét Nederlandse Voorbeeld voor ‘goed organiseren’

20 februari 2012

Eens in de zoveel tijd lees je over een organisatie die vanuit een sterke toekomstgerichte visie een bepaalde bedrijfsvoering heeft. Veelal vormt zich een dergelijke organisatie door de combinatie van een aantal factoren. De juiste plaats, de juiste mensen en de juiste omgeving. Deze bedrijven hebben vaak een gemeenschappelijke factor, namelijk dat ze geleid worden vanuit een visie. Je ziet vaak dat dit start bij één persoon; een manager, een directeur, een medewerker… Vanuit dit punt wordt de organisatie verder geïnspireerd over hoe het ook kan.

 

Zoals…
Als we het hebben over de voorbeelden kun je denken aan organisaties zoals BSO en Semco. BSO is bekend geworden door Eckart Wintzen en de welbekende filosofie van celdeling.  Semco is een bedrijf uit Brazilië, dat tijdens een economische neergang oplossingen zocht om meer productiviteit en innovatievermogen bij de medewerkers te behalen. Semler, de directeur, bedacht om ze meer verantwoordelijkheid te geven voor een klein deel in het proces, wat ze geheel naar eigen inzicht konden inregelen. Een inspirerend verhaal dat gedeeld moet worden.

 

Ehmm, hét voorbeeld?
De criticasters zullen zeggen dat hét voorbeeld er niet is, elke organisatie is immers anders. Daarom willen we ook zoveel mogelijk voorbeelden laten zien, zodat je al die voorbeelden naast elkaar kunt leggen en daar je lering uit kunt trekken. Leren van de wijze waarop directies ergens naar kijken en de wijze waarop ze met die visie een organisatie leiden.

 

De pareltjes

We zijn op zoek naar de echte pareltjes die nog niet overal bekend zijn. Het kan dus zomaar een medewerker zijn in een kleine gemeente die heel goed vanuit een bepaalde visie HRM beleid heeft ingericht. Maar ook een voorzitter van de RvB binnen een internationale onderneming die vanuit een idee en visie zijn organisatie door de crisis heen leidt. Het kan en mag, maar hoeft ook niet perse (of graag juist niet) vanuit bepaalde hypes en termen die we al kennen. We zoeken vooral naar de bedrijven waar het vanuit de mensen zelf komt en die het op eigen kracht hebben gered. Vanuit een persoon en persoonlijke visie/ streven naar een betere of andere situatie omdat de context dit verist.

 

Jouw voorbeeld
Op verschillende plekken hoor je verhalen over inspirerende organisaties. Via congressen, in boeken, tijdschriften, op internet, binnen je familie of tijdens een verjaardag. Werk je binnen zo’n bedrijf of ken je zo’n bedrijf, laat het ons weten. Neem contact op met ons en deel die pareltjes met ons, zodat wij ze met het grote publiek kunnen delen via newnews.nl.  Om te inspireren en te laten zien hoe het ook kan.