Geur van invloed op gedrag

20 maart 2010

Dagblad de Pers berichtte eerder al over de invloed van geur op het gedrag van mensen. In het artikel is te lezen dat een frisse citroengeur mensen eerlijk en vrijgevig maakt. Geur in een organisatie zou dus potentieel mensen gelukkiger kunnen maken.

 

Op een psychiatrieblog is te lezen dat een sinaasappellucht arrestanten gelukkiger maakt en de arrestanten zich bij een sinaasappellucht beter verzorgen. Citroengeur zou mensen naast eerlijk en vrijgevig, ook de neiging geven schoon te gaan maken. Mensen die onbewust een citroengeur ruiken zullen bij het eten van een koekje eerder de kruimels wegvegen. Dus, besparen op schoonmaak=investeren in citroenluchtjes? Blijkbaar zit er iets in bepaalde geuren wat mensen aanzet tot het uitvoeren van positieve acties. Geur geeft mensen een associatie. De vraag is of die associatie bij iedereen hetzelfde is, of aangeleerd.

 

Geluk door geur. Het klinkt gek, maar misschien wel goed mogelijk. Zoveel organisaties doen zoveel om het mensen wel (of soms niet) naar hun zin te maken, bewust of onbewust. Eigenlijk kan het dus heel simpel zijn, verspreid een bepaalde geur op de werkvloer en mensen worden misschien productiever en gelukkiger. De vraag is dan natuurlijk, van welke geur wordt jij gelukkiger en wordt iedereen daar wel gelukkig van?