Flexplekken niet succesvol in onderwijs

28 juni 2010

Docenten dragen vaak veel documenten en boeken met zich mee. Bij het gebruik van flexplekken moet de werknemer altijd zorgen voor een opgeruimd bureau. Samen zorgt dit ervoor dat de docent veel spullen mee naar huis moet nemen om het bureau elke dag weer opgeruimd te hebben. José Rouwenhorst, woordvoerster van Achmea Vitale zegt op VKbanen.nl dat het 'dagelijks heen en weer sjouwen van spullen kan leiden tot een verhoging van stress en rug- en nekpijn'. Bovendien worden er vaak te weinig flexplekken geboden aan docenten. Zo gebeurt het dat docenten een plekje moeten zoeken tussen de studenten, waar het vaak te rumoerig is om te werken.

 

Gekopieerd concept niet succesvol

Flexplekken in het onderwijs is een goed voorbeeld van een werkomgevingsconcept dat niet past bij de manier van werken. Nog teveel organisaties maken de fout om een werkplekconcept van een andere organisatie over te nemen omdat het daar werkt. Je moet juist goed kijken naar het soort werk dat de mensen uitvoeren en wat ze daarvoor nodig hebben. Vervolgens moet je de vertaling maken naar een juist werkomgevingsconcept. Als je wil flexwerken, zorg dan in ieder geval voor genoeg ruimte en verschillende werkplekken. Zorg ervoor dat de docent zijn spullen kwijt kan en waar mogelijk ook in stilte kan werken.

 

Investeer op de goede manier

Een investering in een werkplekconcept op deze manier is een dubbele des-investering. Ten eerste investeer je in een concept dat niet werkt en wat je weer aan moet passen. Ten tweede zijn de docenten minder productief, omdat ze last hebben van stress en fysieke klachten. Een werkomgevingsconcept dat wel afgestemd is op de gebruiker kan juist zoveel bijdragen aan het bedrijfsproces. Denk dus goed na over wie er in een bepaald concept moet werken, wat die persoon nodig heeft en bied daar ruimte voor.