Elektrisch vervoer nu en over drie jaar

28 februari 2010

Het is geen oplossing voor het fileprobleem, wel een stap richting een meer duurzame manier van vervoeren. Duurzaam autovervoer heeft al even de aandacht van de auto-industrie. Nog nooit zijn ze zo dichtbij een omkeer geweest in de traditionele manier van rijden. Stichting e-laad is een samenwerkingsverband van gezamenlijke netbeheerders die zich voor hebben genomen binnen drie jaar Nederland te voorzien van 10.000 oplaadpalen. Applicaties voor smartphones moeten zorgen voor een goede vindbaarheid van die oplaadpalen door automobilisten.

 

Er zijn inmiddels een aantal elektrische auto's beschikbaar. Het grote obstakel voor woon-werkverkeer met een elektrische auto is de beschikbaarheid van oplaadpalen. Naast de beschikbaarheid van oplaadpalen duurt het nog steeds lang voordat een auto volledig is opgeladen. Als laatste speelt de actieradius van de elektrische auto een rol. Een actieradius van 200km is uitzonderlijk. Woon-werkverkeer en naar een afspraak rijden tussendoor wordt dan erg lastig.

 

Maar de toekomst is veelbelovend. Tegen de tijd dat de oplaadpalen over drie jaar in Nederland zijn geïnstalleerd, zullen de techniek en de voorzieningen in het elektriciteitsnet zo ver zijn gevorderd dat snel opladen mogelijk is en de accu's zo sterk zijn dat een hogere actieradius dan 200km mogelijk is. De oplaadmogelijkheden zullen ook uitgebreid zijn tegen die tijd. Bijvoorbeeld met inductieladen of stop-and-drop (het binnen 5 minuten verwisselen van de accu's op een speciaal wisselpunt). Zo wordt elektrisch laden steeds aantrekkelijker. Ook met de beschikbaarheid van steeds mooiere en betere elektrische auto's, zoals van BMW of Renault.

 

Niet alleen duurzaam rijden kan een motief zijn voor het aanschaffen van een elektrische auto, ook het belastingvoordeel voor de privé-rijder van een elektrische lease-auto kan aantrekkelijk zijn. De regering heeft zich namelijk voorgenomen om geen bijtelling te rekenen voor mensen die een elektrische lease-auto privé willen gebruiken. De vraag is alleen nog voor hoeveel jaar je geen bijtelling hoeft te betalen. Geen bijtelling betalen scheelt voor de privé-gebruiker maandelijks veel geld. Voor de organisatie die de auto moet leasen is het wel duurder, want de elektrische auto kost in aanschaf en lease meer dan een traditionele brandstofauto.

 

Voor de vroege adepten is de mogelijkheid tot elektrisch rijden er dus nu al. Degenen die woon-werk en privé volledig elektrisch willen rijden zonder ergens stil komen te staan zullen nog even geduld moeten hebben.