DOE MIJ MAAR EEN BROODJE KAAS EN EEN BROODJE KROKET...!

04 februari 2022

Gezonde en vitale collega’s zijn productiever, hebben meer plezier in hun werk en verzuimen minder. Iedereen profiteert dan ook van collega’s met een gezonde leefstijl.  En Iedereen speelt hier een actieve rol in: De inkoper, de FM-manager, de HR-manager, de CEO, de cateraar en wellicht nog veel meer partijen. Maar de leefstijl is een keuze van de collega, zeker vandaag de dag.

 

Wat zien we?

Vitaal is goed en belangrijk. Cijfers tonen aan dat een vitale collega, meer bijdraagt en met meer geluk in het leven staat. De afgelopen jaren werd er weinig op kantoor gewerkt en is de collega een beetje aan zijn lot overgelaten. Hij ‘moest’ thuiswerken. Dat lot is trouwens ook de verantwoording van diezelfde persoon. Alle effecten van het thuiswerken kennen we ondertussen, (waaronder de pandemie-kilo’s).

 

Iedereen heeft tijdens de fase van ‘thuiswerken’ (als dat al kon) het werk gedaan en heeft daar soms faciliteiten voor beschikbaar die beter zijn dan in de kantoor-werkomgeving. Denk daarbij aan vaak betere koffie thuis en die top flatwhite om de hoek met een overheerlijke amandelspijscroissant. Daarnaast heeft de collega deels meer vrijheid en kan schakelen tussen werk en privé, hoe lastig dit ook schijnt te zijn, met name in combinatie met ‘thuis-genoten’ en het niet echt verbonden zijn met proces en collega’s.

 

Binding

Het clubhuis wat nu hip is, was in ’96 al aan de orde (Interpolis/Bonnema/Veldhoen). Een clubhuis naar mijn idee waar op verschillende manieren gewerkt wordt aan het DNA van de onderneming. Het gaat simpelweg eigenlijk dus over het pakken van een kans en het creëren van impact op basis van effectief sturen door directies en stakeholders bij bedrijven over een mogelijke herijking van processen (wie moet/wil welk werk wanneer waar en hoe doen). Verbinding is daarbij een voorwaarde! En echte verbinding kan helaas alleen als je samenwerkt in een bij de onderneming passende omgeving en inherent aanbod van faciliteiten. Drank, voeding en de omgeving zijn daar onderdelen van.

 

Aanbod

Tegelijkertijd merken we dat nu aan de start van 2022 bedrijven stil staan bij een nieuwe fase en op zoek naar oplossingen, terwijl het thuiswerkadvies nog steeds geldt. Wat te doen?

We lezen ook “Het broodje kaas komt voorlopig niet meer terug” en op de Campus is het aanbod vegetarisch. Bij de eerste denk ik: wie bepaalt dat? En bij de tweede denk ik: goed verhaal, maar duur en wie betaalt dat? Dat is deels uit te leggen omdat die campus dezelfde bezoeker heeft als de horeca en de koffiezaak om de hoek in de stad. En die campus heeft het volume om een dagrond ‘open’ horeca-foodconcept te bieden.

Of we zo ver moeten gaan dat we de collega waar hij dan ook is faciliteiten moeten aanbieden (werkplek/voeding/schoonmaak) lijkt me wat ver gaan en meer te ontstaan vanuit omzetdrive van de aanbieder. Die collega zal die faciliteiten gebruiken die hij op diverse momenten nodig heeft, en dat kan thuis, onderweg en op kantoor heel anders zijn. Over die faciliteiten denkt de collega steeds vaker na, waarbij zaken als lokaal, gezond, plantaardig, duurzaam en bijzonder aan de orde komen.

 

Aandacht!

Het is goed om die collega mee te nemen op zijn werk-reis en het aanbod af te stemmen op de behoeften. Want die betrokken mens is bewuster bezig met (eigen)waarde en echte impact dan we wellicht vermoeden. Laten we de eindgebruiker, waar we het allemaal voor doen, vooral mee laten denken over haar of zijn ‘eten’ en ‘werken’.  Ze zijn er volwassen genoeg voor……

En, een beetje support en duwen mag!

 

Ik gun ieder bedrijf zijn eigen deskundige ‘tuin-voedings-vrouw/man’! Of is ‘werkarchitect’ het goede woord…? Laten we vooral echte waarde en gevoel betrekken bij keuzes in al die unieke dingen die we mogen doen. Geen confectie, maar maatwerk…!

 

Gedachten uitwisselen hierover? Neem contact met mij op voor een goede kop koffie!

 

Hans GJ Topée

Adviseur | Interim- en Veranderleider | Coach | Gids Werkomgevingen-Werken | Vrijdenker van Dewerkplaatsfabriek

Website: www.dewerkplaatsfabriek.nl

E-mail: hans@dewerkplaatsfabriek.nl

Mobiel: + 31 6 50 27 28 28