Bord leeg eten of betalen

10 juni 2010

Yukako Ichikawa is een in Australië wonende Japanse die een Japans restaurant heeft in Surry Hills, een buitenwijk van Sydney. Ichikawa was het zat dat ze steeds eten weg kon gooien dat haar klanten niet op hadden gegeten. Zonde van het eten en ook nog eens slecht voor het milieu.

 

30% korting
Ichikawa heeft er iets op bedacht. Op de menukaart staat uitgelegd dat wie het bord leeg eet, een korting krijgt van 30 procent. Maar wie eten laat liggen, moet het volle pond betalen en mag bovendien nóóit meer komen eten in het restaurant.

 

Groente is geen versiering
De klanten mogen alleen de eventuele citroenschillen, gember en wasabi laten liggen, de rest moet op. Inclusief het groenspul dat zo vaak wordt aangezien voor decoratie. "Dat is groente of salade en géén versiering; dat moet dus ook op", meldt het menu.

 

Catering binnen organisaties
Hoewel de maatregel best ver gaat heeft het wel nut. Mensen worden zich bewust van het eten dat ze verspillen en zullen omwille van de 30% korting misschien minder bestellen of gewoon hun bordje leeg eten.
Misschien is het een maatregel die cateringorganisaties binnen Nederlandse bedrijven ook over kunnen nemen. Nog te vaak zie je dat mensen teveel broodjes bestellen bij een vergadering en dat de helft weg wordt gegooid. Mensen willen niet graag tekort komen en bestellen maar wat extra. Zonde van de broodjes en niet bepaald duurzaam.

 

(nieuws via z24.nl)