Afnemers bedenken tegenwoordig eigen product

25 juli 2012

Van ‘denken voor’ naar ‘stimuleren en structureren’. Zet een aantal afnemers bij elkaar, geef ze een taak om een nieuw product te verzinnen en je krijgt de gekste en meeste succesvolle creaties. Zorg dat je de aanloop, het creatieve proces en het resultaat slim online neerzet en succes is gegarandeerd. Pickwick deed het een tijd geleden al voor een nieuwe theesoort. Hoewel dit simpel klinkt is het niet zo simpel. Een aantal ingrediënten zijn nodig om dit model tot een succes te brengen. Je hebt betrokken klanten nodig, een goed online medium waar die klanten actief zijn en een volwassen organisatie die genoeg sturing kan geven aan het creatieve proces. Niet makkelijk dus. Dit soort initiatieven zien we steeds meer op de markt. Tijd om eens te kijken of er mogelijkheden zijn voor de interne serviceafdelingen binnen organisaties.

 

Constante vernieuwingsdrang
Volgend op de trend newism zie je dat producenten steeds meer het bedenken van innovaties overlaten aan de consument. Uniciteit speelt een grote rol. Mensen weten vaak zelf heel goed wat ze willen, de kunst is om dit uit ze te halen op de juiste manier. Het leuke is dat de consumenten zelf hun product verzinnen en deze vervolgens ook nog afnemen. Echter, de grondlegger (het standaard product en het standaard productieproces) moet goed zijn voordat je kunt gaan experimenteren. 
Zie als voorbeeld Heinz Ketchup die zijn klanten betrekt. De ketchup is goed met een standaard kwaliteit en een grote groep afnemers, vervolgens worden hier vanuit participatie nieuwe side-producten bij verzonnen die de betrokkenheid bij en beleving van het product nog groter moeten maken. Een ander voorbeeld is Dove, waarbij mensen hun eigen geur kunnen bedenken. Een mooie manier om mensen mee te laten denken met de ontwikkeling van een merk. Goed voor de afname van het eindproduct en goed voor de betrokkenheid en trots van de consument.

 

Serviceafdelingen binnen organisaties
Die betrokkenheid en trots zien we minder vaak terug als het gaat om de producten en diensten die interne serviceafdelingen van organisaties aanbieden. Dit soort producten en diensten zijn vaak doordrenkt van standaarden en procedures waar niet van afgeweken kan worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Namelijk, de organisatie is nog niet volwassen genoeg voor de volgende stap, of de medewerkers krijgt niet genoeg eigen verantwoordelijkheid om andere producten aan te bieden of in te kopen. Voor organisaties waar dit geen probleem is ligt een kans om het participatiemodel te omarmen en te zorgen dat de afnemer veel meer eigen producten kan verzinnen die passen bij zijn of haar manier van werken. Het is als aanbieder dan vooral belangrijk om zich flexibel op te stellen en open te staan voor de opmerkingen van afnemers. In het geval diensten uitbesteed worden is het vooral belangrijk om de contracten flexibel in te regelen zodat wijzigingen mogelijk zijn.

 

Het voorbeeld volgen
De diverse cases geven het goede voorbeeld. Door afnemers te betrekken bij je eigen processen creëer je een mate van betrokkenheid. Door ze zelf producten te laten bedenken en die producten aan te bieden creëer je trots. Vervolgens staat of valt het succes met de interne marketing. Laat zien wat je doet, hoe je dit doet en wat de resultaten zijn. Dit is niet alleen goed voor de interne betrokkenheid. Die trots gaat ook buiten de grenzen van de organisatie. Mensen zullen daarover praten op verjaardagen en tegen vrienden. Samen bereik je meer dan alleen. Uiteindelijk gaat het erom dat mensen zich betrokken voelen en zich gehoord en gewaardeerd voelen. Op die manier creëer je nog meer een positieve vibe rondom je organisatie wat uiteindelijk zou moeten leiden tot een prettige werksfeer en mensen die doen wat ze leuk vinden.